Black Friday is tegenwoordig een wereldwijd bekend fenomeen dat het startsein geeft voor het feestelijke winkelseizoen. Winkels stunten met ongekende kortingen en miljoenen mensen kunnen niet wachten om in te slaan! Maar hoe is Black Friday eigenlijk ontstaan? De oorsprong van deze koopjesdag gaat verder terug dan je misschien zou denken en de naam heeft een hele andere betekenis dan je zou verwachten.
De oorsprong van de term ‘’Black Friday’’
De term ‘’Black Friday’’ werd voor het eerst gebruikt in de jaren 60 in Philadelphia in de Verenigde Staten. Het had toen niets met winkelen te maken, maar met de verkeerschaos die ontstond op de dag na Thanksgiving. Mensen kwamen massaal naar de stad om te winkelen en een grote voetbalwedstrijd bij te wonen, waardoor er veel drukte op de wegen en in de winkels ontstond. De politie noemde deze dag "Black Friday" vanwege de chaos en de lange diensten die ze moesten draaien.
Winkeliers waren niet blij met deze negatieve naam en probeerden het te veranderen naar "Big Friday", maar dat werkte niet. Uiteindelijk bleef de naam "Black Friday" hangen, maar kreeg het een positievere betekenis.
Van verlies naar winst
In de jaren 80 begon "Black Friday" te veranderen. Winkeliers ontdekten dat de dag na Thanksgiving een perfecte kans was om veel te verkopen. Voor die tijd maakten veel winkels verlies (of stonden ze "in het rood"), maar op Black Friday verkochten ze zoveel dat ze winst gingen maken, oftewel ze stonden "in het zwart". In de boekhouding betekent "zwart" namelijk winst en "rood" verlies.
Met dit nieuwe idee werd Black Friday een dag waarop winkels klanten lokten met speciale aanbiedingen en kortingen. Zo groeide het uit tot de koopjesdag die we nu kennen.
Black Friday in de wereld van nu
Vandaag de dag is Black Friday niet meer alleen iets Amerikaans. Dankzij internet en grote bedrijven zoals Amazon is het een wereldwijd fenomeen geworden. Mensen van over de hele wereld doen mee aan de kortingen, zowel in fysieke winkels als online.
In sommige landen is Black Friday zelfs een heel weekend vol aanbiedingen. Veel winkels beginnen al op de maandag voor Black Friday met hun kortingen en gaan door tot Cyber Monday. Cyber Monday is een dag die vooral gericht is op online koopjes, vooral voor elektronica.
Van winkelstraten naar online shoppen
Oorspronkelijk was Black Friday een dag waarop mensen naar winkels gingen, maar nu vindt een groot deel van de aankopen online plaats. Vooral door de pandemie van de afgelopen jaren zijn mensen meer online gaan shoppen. Winkels bieden nu net zulke goede deals online als in hun fysieke winkels, waardoor lange rijen en drukte in de winkelstraten minder vaak voorkomen.
Online winkelen heeft Black Friday veranderd in een dag waarop je, zonder de deur uit te hoeven, vanaf je bank de beste deals kunt scoren.
Van een chaotisch begin tot wereldwijde koopjesdag
Black Friday heeft een lange en interessante geschiedenis, die begon met verkeerschaos en is uitgegroeid tot één van de grootste koopjesdagen ter wereld. Of je nu de drukte in de winkelstraten trotseert of lekker vanaf de bank online shopt, Black Friday is dé dag om geweldige aanbiedingen te vinden.
Huren bij Skala?
Bij Skala vind je alles wat je nodig hebt om de nieuwste technologie in huis te hebben. Van LG tot Samsung televisies en van krachtige laptops tot energiezuinige wasmachines en stijlvolle koelkasten, we hebben een breed assortiment aan producten om aan al jouw wensen te voldoen. Met gratis bezorging en installatie, 100% servicegarantie en geen verborgen kosten, is het huren van elektronica en huishoudelijke apparaten nog nooit zo eenvoudig en zorgeloos geweest. Bekijk vandaag nog onze producten en geniet van alle bovenstaande voordelen van huren bij Skala!