In gesprek met: Cees Heikoop

In gesprek met: Cees Heikoop

Het is feest! Skala viert haar 50-jarige jubileum. Skala begon in 1973 als een klein verhuurbedrijf voor televisies, maar groeide al snel uit tot marktleider op het gebied van verhuur van consumentenelektronica zoals televisies, soundbars, computer en laptops, wasautomaten, wasdrogers en koelvriescombi’s.

Iedereen binnen Skala kent Cees wel! Werkzaam op het hoofdkantoor op de afdeling Customer Care, vraagbaak voor zowel collega’s als klanten. Op dit moment alweer zo’n 36 jaar, maar hoe heeft hij de afgelopen jaren ervaren, wat maakt werken bij Skala zo leuk? Daar vertelt hij graag meer over.

Wie is Cees?

Zoals gezegd, ik ben Cees Heikoop, en ben ooit in 1987 begonnen als filiaalmanager in één van de Rotterdamse filialen. Hier is mijn zwerftocht binnen de filiaalorganisatie begonnen, en ik kan wel zeggen, ik ben in vrijwel alle filialen in Zuidwest Nederland werkzaam geweest. Na de wijziging van filiaalorganisatie naar de huidige internetorganisatie ben ik uiteindelijk beland op de afdeling Customer Care, of zoals de meeste klanten ons kennen, de afdeling klantenservice.

Van een advertentie naar een lange werkervaring

Mijn eerste baan was verkoper in een verlichtingswinkel, na een jaar of 4 ben ik overgestapt naar een verkoopfunctie op een commerciële afdeling, meer administratief, minder klant contacten.

En dat laatste ging ik steeds meer missen. Dus toen mijn oog viel op een advertentie voor filiaalmanager bij Skala was mijn sollicitatiebrief snel geschreven. De gesprekken verliepen goed en voor ik het wist begon ik aan mijn eerste dag in de winkel in Rotterdam. En dat was wel even wennen, want verhuren bleek toch heel iets anders te zijn dan verkopen. Maar de collega’s hielpen mij er goed doorheen, en de contacten met de klanten waren geweldig.

Alles voor het beste klantencontact

Ik hou mij nog steeds dagelijks bezig met klantcontacten, het geven van advies op het gebied van vervanging van oude apparaten tot  het aannemen van storingen. Kortom, alles om ervoor te zorgen dat de klant tevreden is en blijft. Het grote verschil met vroeger is dat je de klant nu niet meer ziet, alles gaat tegenwoordig via de telefoon of via de mail, en dat directe contact met klanten mis ik wel eens.

De drijfveer

Uiteraard vind ik de werkzaamheden over het algemeen nog steeds erg leuk om te doen. Het geeft mij keer op keer een goed gevoel als een klant aangeeft tevreden te zijn over de geboden oplossing.

Zoals ik al zei, verhuren is iets anders dan verkopen. Bij verhuren heb je ook te maken met een service aspect, als de klant een probleem heeft moet je dit wel zo snel mogelijk weten op te lossen. Of het apparaat wat de klant al jaren heeft staan weer om te ruilen naar een nieuw apparaat, toch geweldig om dat te mogen aanbieden?

Daarnaast heb je te maken met een stuk debiteurenbeheer, het is, juist voor de klant, van belang dat je vroegtijdig mogelijke financiële problemen bij de klant herkent en daarover ook met de klant in gesprek durft te gaan.

Open en eerlijke communicatie, respect voor de klant, dit zijn zaken waar wij met z’n allen dagelijks mee bezig zijn. Het voelt goed om deel uit te maken van dit team.

Aan alles komt een eind

Inderdaad, ook ik merk dat de jaren gaan tellen. Mijn pensioen komt eraan, maar zolang ik het naar mijn zin heb, mijn gezondheid mij niet in de steek laat, en mijn leidinggevende het ook goed vindt, blijf ik nog wel even doorgaan.

Want laten we eerlijk zijn, ik achter de geraniums? Voorlopig nog niet.